RK kerk - Kathedrale Basiliek H Bavo hoofdorgel
In gebruik
Leidsevaart 146
Willibrordusorgel
Haarlem

Gemeente Haarlem
Noord-Holland

(Kerk)gebouw

Kerk gebouwd in 1858, gewijd aan de heilige Bavo.
Nieuwe kerk gebouwd tussen 1893 en 1898 naar een ontwerp van architect ir Joseph Th. (Jos) Cuypers (1861-1949) in opdracht van bisschop Bottemanne.(1861-1949). De kerk is in fasen gebouwd tussen 1895 en 1930. Het monument markeert de overgang in bouwstijlen van neogothiek naar een nieuwe kerkelijke bouwkunst. De bouwstijl wordt gekenmerkt door motieven ontleend aan het romaans, de vroege franse gotiek, de Moorse en Assyrische versieringsvormen, de art nouveau, de stijl Berlage en de Bazel.
Driebeukige kruisbasiliek met koepel en twee westtorens zijn gebouwd in de stijl van de Amsterdamse school, kapellen langs de zijbeuken en straalkapellen rond de koorgang. Hij ontwiep een gebogen koepeldak met jugendstil-elementen.
In 1895 ging de eerste paal in de grond.
Van 1895 tot 1898 is het hoogkoor, de kapellenkrans rond het hoogkoor en de pastorie gerealiseerd.
Van 1902 tot 1906 middenschip, transept, koepel, zijbeuken en torens tot dakhoogte.
Van 1927 tot 1930 volgde onder bisschop Aengenent de afbouw van de torens en hoofdingangen met voorportalen. De toren met het uurwerk is de vrouwentoren, de andere de mannentoren.
Afmetingen: lengte 100 meter, breedte 40 meter, hoogte koepel 60 meter en torens 50 meter.
De decoratie en aankleding zijn door verschillende kunstenaars uitgevoerd. Muren die ten tijde van de oplevering nog kaal waren, zijn nadien beschilderd - onder andere door Jan Toorop (wiens bijdrage onvoltooid bleef, vanwege onenigheid met de opdrachtgever). De laatste muurschilderingen stammen uit de jaren zestig.
Jan Hendrik Brom (1860-1915) en zijn zoon Jan Eloy Brom (1891-1954) te Utrecht zijn de edelsmeden van o.a. koorhek en preekstoel (in jugendstil). Het meeste beeldhouwwerk is van J.P. Maas (1861-1941). Bisschoppelijke troon van de Utrechtse beeldhouwer F.W. Mengelberg (1838-1919).
Boven het Willibrordusorgel het roosvenster van dom Jac. van der Mey. Beeldhouwwerk van Mari Andriessen (1897-1979). Tegeltableaus zijn ontworpen door Jan Toorop (1858-1928) en Han Bijvoet (1897-1975). Jules Dobbelaere (1859-1915), Dom Jac. van der Meij (1888-1969) en Han Bijvoet zijn de glazeniers van o.a. de ramen in het noordertransept. De laatste heeft o.a. de twee transeptramen ontworpen en ook van zijn hand zijn de grote muurschilderingen boven de ingang en in de transepten.
Kruiswegstaties van Han Bijvoet; eerste statie uit 1928, de veertiende statie uit 1940.
Op 2 mei 1948 is de kerk tot kathedrale basiliek van Sint Bavo verheven. Reden was het 50-jarig bestaan van deze zowel bouwkundig als religieus belangrijke en eerbiedwaardige kerk.
Plafondschilderingen in een van de kapellen van Jan van Druten uit 1960.
De voormalige bisschoppelijke sacristie is in 1973 ingericht als museum "de Schatkamer". Unieke collectie zilverwerk uit het v.m. Groot-Seminarie te Warmond.
De Kathedraal staat sinds 1976 ingeschreven als Rijksmonument. In ± 1995 gaf Monumentenzorg het orgel de status van “beschermd instrument”.
In 2005 is het de restauratie van het complex begonnen. Gaandeweg kwamen bij het reinigen van de ornamenten en de muren prachtige kleuren tevoorschijn - zoals blauwe voegen tussen de gele bakstenen - waarvan niemand kon vermoeden dat ze deel uitmaakten van Cuypers' gesamt-kunstwerk.
De trap die oorspronkelijk naar de preekstoel leidde, is in de jaren dertig verwijderd en was lange tijd spoorloos. Onlangs is hij weer gevonden in een tuin te Wassenaar.
De ramen in het middenschip zijn, door geldgebrek, nooit gebrandschilderd. Er zat tot voor kort gewoon blank glas in, waardoor dit deel van het gebouw een baken is van licht. Beeldend kunstenaar Jan Dibbets heeft in 2015 ramen ontworpen die te lichtval niet noemenswaardig temperen. Andere kunstenaars die een deel van de kerk decoreren, zijn schilder Gijs Frieling (die een brandend braambos zal aanbrengen op een tot dusverre onbeschilderde muur) en Marc Mulders, die de doopkapel met bewerkt glas gaat verfraaien.
In het souterrain zijn kunstschatten tentoongesteld.
De Kathedrale Basiliek H Bavo, sluit zich - samen met de Munsterkerk van Roermond en de Walburgiskerk in Zutphen - aan bij het Grootste Museum van Nederland, een samenwerking tussen Museum Catharijne Convent en zestien kerken en synagogen door heel het land.

Bronvermelding van het (kerk)gebouw

Boeken
Geen informatie aanwezig
Tijdschriften en andere uitgaves
Geen informatie aanwezig

Hoofdorgel

Orgel locaties

Naam gebouw Plaats Periode
RK kerk - Kathedrale Basiliek H Bavo hoofdorgel Haarlem -

Orgelhistorie

b: Fa. Adema (H. en J. Schreurs), Amsterdam 1922/23 voor AMSTERDAM RK kerk H Willibrordus buiten de Veste; Pn III vp: Hw 17-Pos 17-Réc 16-Ped 14
r: 1924, 1926
r: Hubert Schreurs & Zoon, Amsterdam 1948/49, voltooïng: plaatsing van de tongwerken; Pn III vp: 64 registers
- in 1969 is het orgel gedemonteerd en opgeslagen wegens sloop van de kerk
- de “Stichting tot behoud van het Willibrordus-orgel” wist het orgel alsnog te redden
o/r: Hubert Schreurs, Amsterdam 1970/71, met licht gewijzigd front; EP III vp: Hw 17-Pos 17-Réc 16-Ped 14
het orgel is op 21 maart 1971 in gebruik genomen
r: Hubert Schreurs, Amsterdam 1978; IV: kroonpositief; EP IV vp: GO 17-Pos 17-Réc 16-Kroonw 11-Ped 14
adviseurs Thijs Kramer en Bernard Bartelink
r: Fa. Adema-Schreurs, Amsterdam 1989; orgel vergroot
r: Fa. Adema-Schreurs, Amsterdam 1991; Contrebombarde 32 op het Pedaal geplaatst, vanaf cº samengesteld uit overtollig geworden Vermeulen-pijpwerk. Het orgelfront werd opnieuw gespoten
- op een concert op zaterdag 25 mei 1991 werd de uitbreiding feestelijk omlijst
- het orgel is in 1995 voorzien van een elektronische setzercombinatie

Dispositie

1970 (Adema):
Groot Orgel (I)
Prestant 16, Bourdon 16, Prestant 8, Portunaal 8, Fluit harmoniek 8, Holpijp 8, Quint 5 1/3, Octaaf 4, Gemshoorn 4, Doublet 2, Mixtuur IV-V-VI 2 2/3, Scherp IV-V 2/3, Cornet III-V 2 2/3, Ripieno II 1 1/3-1, Fagot 16, Trompet 8, Klaroen 4
Positief-expr. (II)
Viool 16, Prestant 8, Viool 8, Voix Caelestis 8, Baarpijp 8, Roerfluit 8, Fluit 4, Quintviool 2 2/3, Viool 2, Sifflet 1, Sesquialter II-III 2 2/3, Mixtuur IV-V-VI 1 1/3, Engelse Hoorn 16, Trompet harmoniek 8, Kromhoorn 8, Schalmei 4, Tremulant
Reciet-expr. (III)
Holquintadena 16, Viola di Gamba 8, Fluit harmoniek 8, Nachthoorn 8, Quintadeen 8, Salicet 4, Fluit harmoniek 4, Nasard 2 2/3 (overblazend), Flageolet 2 (overblazend), Tertsfluit 1 3/5 (overblazend), Larigot 1 1/3, Cymbel IV 1/2, Trompet harmoniek 8, Fagot-Hobo 8, Clarinet 8, Vox Humana 8, Tremulant
Pedaal
\Contrabas 32, Subbas 32, Openbas 16, Contrabas 16, Subbas 16, Quint 10 2/3, Openbas 8, Wijdgedekt 8, Openfluit 4, Zwegel 2, Ruispijp II-III 2 2/3, \Bazuin 32, Bazuin 16, Trombone 8, Klaroen 4
Generaal Crescendo
\ = gereserveerd
Tractuur: pneumatisch
 
1978 (Adema):
Groot orgel (I) C-g3
Violon 32 vanaf c1, Principaal 16, Bourdon 16, Prestant 8, Portunaal 8, Fluit harm. 8, Holpijp 8, Quint 5 1/3, Octaaf 4, Gemshoorn 4, Doublet 2, Mixtuur IV-V*, Cymbale III*, Cornet III-V*, Ripieno II*, *Fagot 16*, Trompet 8*, Klaroen 4*
Positief expressief (II) C-g3
Viola Major 16, Principaal 8, Viola 8, Vox coelestis 8, Baerpijp 8, Roerfluit 8, Viola 4, Fluit douce 4, Quintviola 2 2/3, Viola 2, Mixtuur III-IV*, Cymbale III*, Sesquialter II-III*, Engelse Hoorn 16*, Trompet 8*, Kromhoorn 8*, Schalmey 4*, Tremulant
Reciet expressief (III) C-g3
Quintadeen 16, Viola di Gamba 16, Quintadeen 8, Fluit Harm. 8, Unda Maris 8, Salicet 4, Fluit Harm. 4, Nasard 2 2/3*, Octavin 2, Terts 1 3/5*, Larigot 1 1/3*, Flageolet 1*, Trompet Harm. 8*, Fagot hobo 8*, Clarinet 8*, Vox humana 8*, Tremulant
Kroonpositief (IV) C-g3
Prestant 8, Holpijp 8, Salicional 8, Fluit Harm 8 vanaf cº, Octaaf 4, Roerfluit 4, Quint 2 2/3, Octaaf 2, Mixtuur IV*, Scherp III*, Cornet III vanaf gº*, Baryton 16*, Trompet 8*, +Klaroen 4*
Pedaal C-f1
Majorbas 32**, Openbas 16**, Contrabas 16, Subbas 16, Quint 10 2/3*, Openbas 8**, Cello 8, Gedekt 8, Openfluit 4**, Octaaf 2*, Ruispijp II-III*, Contrafagot 32*, Bazuin 16*, +Fagot 16* (tr. van I), Trombone 8*, Klaroen 4*
Koppelingen: Groot orgel-Positief expressief, Groot orgel-Reciet expressief, Groot orgel-Kroonpositief, Positief expressief-Reciet expressief, Positief expressief-Kroonpositief, Reciet expressief-Kroonpositief, Pedaal-Groot orgel, Pedaal-Positief expressief, Pedaal-Reciet expressief, Pedaal-Kroonpositief
3 treden voor de vrije combinaties
* 5 treden voor de combinatie registers
** 1 trede voor de sterke grondstemmen van het pedaal
+ nog niet aangebracht

Bronvermelding van het hoofdorgel

Boeken
Blaak, ter: Haarlems kerkepad (1995)34-36*
Helversteijn: Haarlem kathedraal Sint Bavo (veel foto's), uitgave Stichting Kathedrale Basiliek Sint Bavo
Oost, Ger/Wisgerhof, Bert: er staat een orgel 34
Tijdschriften en andere uitgaves
150 jaar Adema Orgelbouw sinds 1855 (2006)47 foto 60* 76 100
contactbrief voor kerkenverzamelaars 43(2000)28, 44(2000)19, 66(2011)29, 126(2018)10
de Mixtuur 35(1981)192, 40(1982)386, 76(1994)834
de Orgelvriend 4(1977)7, 12(1977)14, 4(1979)22**, 4(1980)13*, 11(1981)10-11**, 9(1986)22-23*
het Orgel 7/8(1959)158*, 6(1969)159, 4(1971)148, 4(1977)120, 6(1990)congres 20-23 juni 137, 7/8(1991)291, 3(1996)33*
kerkepadgids (1983)85-86* 105*
Laatste update: 2018-09-12 16:09:33