Hervormde Grote of St Jacobskerk
In gebruik
Foto: Flip Veldmans
Kerkplein
Rond de Grote Kerk 10
's-Gravenhage (Den Haag)

Gemeente 's-Gravenhage
Zuid-Holland

(Kerk)gebouw

Houten gebouwtje uit het begin van de 13e eeuw, gebouwd als bijkerk van de RK parochie te Monster. In 1276 werd de kapel een zelfstandige parochiekerk.
Nieuwe kerk gebouwd in 1335, op de plek van de kapel. Meerdere kapellen in deze Kruiskerk met een pseudo-basilikaal schip.
Het hoogaltaar - gewijd aan de patroon Jacob - staat tegen de achterzijde van het koor, daarvoor staan de banken van de kanunniken.
Zeskantige toren gebouwd in 1420/24. Een unicum in ons land.
Het schip met zijn brede zijkapellen, even hoog als de middenbeuk, overdekt door houten tongewelven, was gereed in 1456. Het koor rond 1494.
Na de brand van 1539 werd met de bouw van een grote stadskerk begonnen. De kerk en de toren zijn in dezelfde vorm hersteld. De nieuwe bekroning op toren is in vroeg renaissancestijl.
Het schip en het koor kregen uiteindelijk totaal verschillende gedaantes. Het oude schip werd verbouwd tot een sober Hollands halleschip, drie dwarsbeuken, de meest oostelijke werd gevormd door het dwarspand van de oude kruiskerk. Hoger koor - voorbeeld van Brabantse late gotiek - met slanke pijlers, voorzien van kapitelen met dubbele bladkransen. Het schip heeft sobere puntgevels met een kittig torentje op het dak.
Binnen rust het ruime schip op ter weerszijde drie zware pilaren. In de hoeken tussen koor en schip zijn de zijkapellen door houten tongewelven overdekt.
De bekleding (beschieting) en de beschildering van de houten gewelven in het schip zijn bij restauraties in de 19e en 20e eeuw aangebracht.
Twee wapenborden uit 1456 van de Gulden-Vliesridders in de tweede travee van de zuidelijke en noordelijke zijbeuk, gevat in een renaissance omlijsting met balusterzuiltjes tussen de panelen. Ze zijn een herinnering aan een vergadering van deze ridderorde, die in het jaar 1456 door Philips van Bourgondië in de Sint Jacobskerk bijeen werd geroepen.
In een boogvormige nis de beschadigde beelden van de Heer van Assendelft (± 1486) en zijn gemalin Beatrix van Daelem (± 1492) in albast gehouwen.
Grote brand in 1539.
In de zijbeuken en in het zuidelijke dwarsschip een zestal houten tekstborden in renaissance-vormen uit 1591.
Aan het einde van de noordelijke zijbeuk de gaaf bewaarde hardstenen grafzerk van Gherard van Randenrode van der Aa uit 1600.
In de zijbeuken en de kooromgang een groot aantal grafzerken uit de 17e eeuw.
In de derde travee van de noordelijke kooromgang het monument uit 1617 voor Cornelis Nobelaer, Heer van Grisoirt en zijn gemalin Anna van der Wiele.
Tegen de vierde zuil aan de noordzijde de epitaaf voor Theodorus Graswinckel jr, overleden te Mechelen in 1666, in 1670 door Rombout Verhulst vervaardigd.
Grafplaats (grafkelder) van Constantijn en Christiaan Huygens - in 1914 zorgvuldig gerestaureerd door atelier Schouten te Delft - waarin zij in 1687 en 1695 werden bijgezet.
Met de komst van de Reformatie verdween het hoofdaltaar en op de plaats daarvan werd een monument opgericht voor Jacob van Wassenaar Obdam, admiraal van de Nederlandse vloot, die sneuvelde in de zeeslag in 1665 bij Lowestofl. Het praalgraf is uitgevoerd naar ontwerp van de Haagse schilder Cornelis Moninc door Bartholomeus Eggers in 1667.
Tegen de zuidelijke wand van de kooromgang het marmeren gedenkteken voor Johannes Joachim van Rustorf, geheimraad van de Paltz, overleden in 1640.
De hoogwaardigheidsbekleders kregen in 1647 een eigen gestoelte, het magistraatsgestoelte is een rijk voorbeeld van barok houtsnijwerk.
Schitterende eikenhouten kansel tegen de zuidoostelijke kruisingspijler in 1550 gemaakt naar de kansel in de Oude kerk te Delft. Voorbeeld van renaissance-houtsnijkunst.
Grafmonument van Philips, landgraaf van Hessen Philipsthal, in de zuidwestelijke hoek van het zuiderdwarsschip, na zijn dood in 1721 opgericht door zijn gemalin Catharina Amalia van Solms Laubach; het is ontworpen door Daniël Marot.
Tegen de vierde koorzuil van het westen de epitaaf voor de in 1620 overleden Maria Magdalena Maurier en haar echtgenoot de Franse gezant Benjamin Aubery Maurier.
In de noordelijke beuk een 15e eeuwse kapel - oudtijds aan Onze Lieve Vrouw gewijd.
Tegen de oostwand een groot epitaaf voor de fam van Hogendorp. Een langwerpige ruimte overdekt door stenen kruisgewelven.
Het grafmonument in de noordoostelijke hoek is gebeeldhouwd in Renaissancestijl na de brand van 1539. In de grafkelder onder deze kapel zijn in 1632 tot 1785 leden van dit geslacht bijgezet.
Waar vroeger het hoofdaltaar stond, in het koor, is nu het grafmonument van Jacob van Wassenaer Obdam, gesneuveld in 1665. Het graf is ontworpen door Cornelis Moninck en gemaakt door Bartholomeus Eggers.
Van de vele gebrandschilderde ramen, die de kerk bezat, zijn er twee bewaard gebleven. Het raam dat in 1541 door enkele kanunikken van de kapel van Maria ten Hove, de hofkapel op het Binnenhof, werd gegeven, de makers waren Wouter en Dirk Crabeth, en het oostelijke venster is een schenking van Keizer Karel V in 1547 geplaatst en ingrijpend is gerestaureerd.
De preekstoel staat in het middenschip tegen een zuil en stamt uit 1550. Prachtig voorbeeld van de renaissance houtsnijkunst.
Tegen de zuidelijke muur van het zuiderdwarsschip een epitaaf van Barbara van Panhuys, overleden in 1638.
Tegen de gevel van het noorderdwarsschip het magistraatsgestoelte uit 1647.
Het koor wordt aan alle zijden afgesloten door een koorhek, geplaatst tussen de zuilen
rond het koor een omloop (kooromgang) waar de kerkbezoekers kunnen komen zonder de koordienst te storen
Sacristie tegen de zuidzijde van de kerk.
Kerkrestauratie in 1829/30.
De renaissance bovenbouw van de toren werd in 1861 vervangen door een gietijzeren spits in neo-gotische stijl.
Het wapenbord van Philips van Bourgondië hangt sinds 1878 tegen de noordelijke kruisingspijler bij de ingang van de kerk.
Het houten gewelf over het middengedeelte van het koor dateert van de restauratie uit 1912-1920 onder leiding van architect P.J.H. Cuypers.
In het zuidelijke dwarsschipvenster een in 1929 door Max Nauta vervaardigd gebrandschilderd raam, dat herinnert aan Jan de Bakker, die in 1525 door de Inquisitie ter dood werd gebracht.
Kerkrestauratie van 1951 tot 1963 onder leiding van architect Ph. Bolt
In 1956 is de toren van een nieuwe bekroning voorzien. De toren is 93 meter hoog, bekroond door een ooievaar.
In 1962 is het interieur aangepast aan de toen geldende liturgische inzichten.
De preekstoel werd van zijn oorspronkelijke plaats tegen een der zuidelijke schipzuilen overgebracht naar de zuidelijke pijler bij de ingang van het koor.
De 19e eeuwse banken - in carrévorm om de kansel geplaatst - werden vervangen door stoelen, gericht naar het koor. Het in 1770 eeuwse smeedijzeren koorhek werd verwijderd van de afscheiding tussen koor en schip en opgesteld in de beide kapellen aan de noord- en zuidkant van de kooromgang.
De kapel is in 1963 gerestaureerd.
Laatste restauratie in 1986/87. De kerk werd aangepast aan multifunctioneel gebruik.
In de toren drie luidklokken en een carillon van 51 klokken. De grootste luidklok is de Jhesusklok, gegoten door Jasper en Jan Moer in 1541, gewicht 6500 kg. De tweede luidklok is uit 1645 en weegt 3300 kg, Coenraet Wegewart was de gieter. De derde werd gegoten in 1956 door Fa. Eijsbouts te Asten, gewicht 2360 kg.
Het klokkenspel werd in 1686 gegoten door de Antwerpse gieter Melchior de Haze, restauratie en uitbreiding Fa. Eijsbouts in 1951/56.
Op eerste Kerstdag 1981 is de laatste kerkdienst gehouden.
In de loop van 1982 is het gebouw overgedragen aan de Stichting Grote of Sint Jacobskerk die de belangen van het gebouw zal behartingen.
Eén keer per maand is de kerk zonder huur beschikbaar voor kerkelijke bijeenkomsten.
Kerk gerestaureerd ± 1985.
Op 14 november 1987 heeft minister Brinkman, in aanwezigheid van koningin Beatrix, de gerestaureerde kerk weer in gebruik genomen.
De kerk is gereed gemaakt voor het organiseren van een breed scala van maatschappelijke, sociale en culturele activiteiten, het blijft mogelijk er huwelijken e.d. in te zegenen. Sporadisch worden er nog kerkdiensten gehouden.
Rond 1800 confisqueerde Napoleon de kerktoren. De toren kon dienst doen als uitkijkpost. De gemeente Den Haag probeert in 2000 de toren weer terug te geven aan de kerk.

Bronvermelding van het (kerk)gebouw

Boeken
Geen informatie aanwezig
Tijdschriften en andere uitgaves
Geen informatie aanwezig

Koororgel

Orgel locaties

Naam gebouw Plaats Periode
Hervormde Grote of St Jacobskerk 's-Gravenhage -

Orgelhistorie

b: Gebr. van Vulpen, Utrecht; M I ap: Man 5

Dispositie

19.. (Van Vulpen):
Manuaal C-f3
Holpijp 8, Prestant 4, Roerfluit 4, Octaaf 2, Scherp II bas/discant
Pedaal C-d1
aangehangen

Geen
foto
beschikbaar

Bronvermelding van het koororgel

Boeken
-
Tijdschriften en andere uitgaves
-

Koororgel

Orgel locaties

Naam gebouw Plaats Periode
Hervormde Grote of St Jacobskerk 's-Gravenhage -

Orgelhistorie

b: Chr. Müller ± 1745 in Lodewijk XV-stijl vóór AMSTERDAM Particulier; kabinetorgel M I: Man 8
o: BUDEL Ned Hervormde kerk 1854
o: 's GRAVENHAGE Hervormde kerk Morgenster aan de Melis Stokelaan 1939; M I: Man 8
o: 1973 in de Van Assendelftkapel; kabinetorgel M I: Man 8

Dispositie

1943 (volgens dr A. Bouman):
Manuaal C-e3
Praestant 8 discant, Holpijp 8, Gedekte Fluit 4 bas/discant, Quint-Fluit 3 bas/discant, Octaaf 2 discant, Gemshoorn 2, Terts 1 3/5 discant, Flageolet 1
 
1973 (Muller):
Manuaal C-e3
Praestant 8 discant, Holpijp 8, Gedekte Fluit 4 bas/discant, Quint-Fluit 3 bas/discant, Octaaf 2 discant, Gemshoorn 2, Terts 1 3/5 discant, Mixtuur II-III 1
Windvoorziening: magazijnbalg met meerdere vouwen, schepbalg met twee vouwen
Toets- en registertractuur: mechanisch. Windlade: sleeplade
Foto: Janco Schout

Bronvermelding van het koororgel

Boeken
Gierveld, Arend Jan:het ned huisorgel in de 17e en 18e eeuw 239-240 afb 32* 33*
Jespers, Frans: repertorium van orgels en orgelmakers in Noord-Brabant tot omstreeks (1900)47, het Noordbrabants Genootschap 1983
Tijdschriften en andere uitgaves
-

Koororgel

Orgel locaties

Naam gebouw Plaats Periode
Hervormde Grote of St Jacobskerk 's-Gravenhage -

Orgelhistorie

b: P. van Haestrecht, Delft
r: P.J. de Swart, Utrecht 1564
r: G.G. van Hagerbeer, Amersfoort 1637
o: 's GRAVENHAGE Hervormde kerk - Kloosterkerk 1679; binnenwerk, kas bleef in de Grote kerk
de kas is verdwenen tijdens een kerkrestauratie in 1829

Dispositie

-

Geen
foto
beschikbaar

Bronvermelding van het koororgel

Boeken
-
Tijdschriften en andere uitgaves
de Mixtuur 52(1986)60-73***

Hoofdorgel

Orgel locaties

Naam gebouw Plaats Periode
Hervormde Grote of St Jacobskerk 's-Gravenhage -

Orgelhistorie

b: Galtus Germer van Hagerbeer, Amsterdam 1626/29; de Hoofdwerkkas vertoonde grote gelijkenis met het orgel in de Oude kerk te Amsterdam; M III ap:
r: Stephanus Cosijns 1676/80
r: Johannes Duyschot, Amsterdam 1718/19; verbetering en vergroting
r: Johannes Duyschot, Amsterdam 1723; vrij pedaal in twee grote pedaaltorens; M III vp:
r: Gerard Ste(e)vens, 's Gravenhage 1766/68; vernieuwing en vergroting; M III vp: (Bov)
contract getekend op 27 maart 1766
- onderhoud I. Reichner 1806
r: J. Reichner, 's Gravenhage
- onderhoud Abraham Meere Sr., Utrecht 1825
- plan voor de bouw van het orgel door D. Nolting in 1825 met een omvang van C tot a4
- plan voor de bouw van een nieuw orgel van Gebrs. van Dam 1828; M III vp: Man 14-Rw 9-Bw 8-Ped 9
o: 1877
- het orgel is in 1881 afgebroken
b: Johan Frederik Witte, Utrecht 1878/81 tegen de westelijke wand, orgel geïnspireerd op het orgel te AMSTERDAM Paleis voor Volksvlijt (Cavaillé-Coll 1975), Barker-systeem; M III vp: Hw 14-Pos 14-Bov 13-Ped 14
r: B.J. Gabry 1846; vergroot en vernieuwd
r: Fa. Kam & van der Meulen, Rotterdam 1852
r: G. van Leeuwen, Leiderdorp 1920; verplaatsing i.v.m. restauratie van de kerk
r: Fa. van Leeuwen, Leiderdorp 1942/43
- advies Ned. Klokken- en Orgelraad (NKO)
- het orgel is in 1968 afgebroken; het front ging verloren, pijpwerk naar NAALDWIJK RK kerk H Adrianus, VENRAY Vredeskerk en UTRECHT Ned Hervormde kerk - Buurkerk Fa. Gebrs. van Vulpen, Utrecht 1984
- pijpwerk naar Fa. L. Verschueren, Heythuysen 1968
b: Fa. Oscar Metzler & Söhne, Dietekon (Zürich) 1969/71, nieuwe orgelbalustrade ontworpen door architect Phil.J.W.C. Bolt en E.A. Canneman, hooftarchitect Monumentenzorg (reconstructie orgelbalustrade orgel Galtus en Germer van Hagerbeer 1629-29), orgelkassen ontworpen door Bernard Edskes; M III vp: Hw 15-Rw 12-Borstw 11-Ped 12
adviseurs Andriaan Engels, organist Grote Kerk en Willem Hülsmann (Orgelcomm. Ned Herv Kerk)
het orgel is op woensdag 10 november 1971 in gebruik genomen met een bespeling door Adriaan Engels en Wim van Beek

Dispositie

1766 (vermeld door Gerard Steevens):
Manuaal C D E-c3
Prestant 8, Holpijp 8, Quintadena 8, Octaaf 4, Octaaf 2, Nasard 1 1/2, Sifflot 1, Mixtuur III-IV-V, Scherp IV-V-VI, Trompet 8, Vox Humana 8
Rugwerk C D E-g2 a2
Quintadena 8, Prestant 4, Octaaf 4, Fluit 4, Octaaf 2, Gemshoorn 2, Tertiaan 1 (=Terts 1 3/5 ?), Sifflet 1, Mixtuur III-IV 1, Scherp III-IV 1/2, Sexquialter II
Pedaal C D E-d1
Prestant 16, Prestant 8, Octaaf 4, Mixtuur IV 2, Trompet 8
Toonhoogte: ongeveer a1 = 440 Hz.
 
- anoniem plan uit 1827 of 1828:
Groot Manuaal C-f3
Prestant 16, Bourdon 16, Prestant 8, Octaef 8, Holfluit 8, Holpyp 8, Octaef 4, Kleingedact 4, Speelfluit 4, Fornatuur 4, Quint 3, Octaaf 2, Cornet VI discant, Mixtuur IV-V-VI 2, Trompet 16, Fagot 16, Trompet 8
Rug Positief C-f3
Bourdon 16, Praestant 8, Holpyp 8, Gemshoorn 8, Fluit travers 8, Octaaf 4, Roerfluit 4, Octaaf 2, Sifflet 1, Cornet IV discant, Sexquialter II discant, Mixtuur III-IV-V 2 bas/discant, Scherp III 1 1/2 bas/discant, Trompet 8 bas/discant, Basson 8 bas/discant
Boven Manuaal C-f3
Praestant 8, Holpyp 8, Baardpyp 8, Quintadena 8, Roerfluit 8, Octaaf 4, Ope fluit 4, Gemshoorn 2, Nagthoorn 2, Cornet III 4 discant, Schalmeij 8 bas/discant, Voxhumana 8 bas/discant
Pedael C-f1
Bourdon 16, Subbas 16, Gemshoorn 16, Octaaf 8, Bourdon 8, Quint 6, Octaaf 4, Nagthoorn 2, Bazuin 16,Trompet 8, Clairon 4, Cincq 2
Koppelinge voor de Regter en Linkerhand, Pedaal-groot Manuaal
7 Windlaade, 8 Blaasbalgen, Tremulante
Toon: Fluit of kamertoon
 
- plan Gebrs. van Dam 1828:
Groot Manuaal C-f3
Prestant 16, Bourdon 16, Groot octaaf 8, Gemshoorn 8, FiooldeGamba 8, Bourdon 8, Quint 6, Octaaf 4, Roerfluit 4, Octaaf 2, Mixtuur II-IV-VI, Cornet VI, Bazuin 16, Trompoet 8
Rugwerk C-f3
Prestant 8, Qui(n)tadena 8, Holpijp 8, Octaaf 4, Flute d'Amour 4, Quint 3, Walfluit 2, Cornet VI, Dulciaan 8
Bovenwerk C-f3
Prestant 8, Holpijp 8, Baarpijp 8, Flute-travers 8, Quintadena 8, Octaaf 4, Flute-doux 4, Voxhumana 8
Pedaal C-c1
Prestant 16, Sou-bas 16, Octaaf 8, Groot gedekt 8, Quint 6, Octaaf 4, Mixtuur IV-VI, Bazuin 16, Trompet 8
Trek en druk koppeling, Coppeling Pedaal aan Mannuwaal
Ventiel, Trembulant, ± 5 Windladen, 6 Blaasbalken
 
1882 (volgens van ’t Kruijs):
Hoofdklavier
Prestant 16, Quintadena 16, Prestant 8, Roerfluit 8, Baarpijp 8, Octaaf 4, Quint 3, Octaaf 2, Cornet V, Scherp II-III-IV, Mixtuur III-V, Trompet 16, Trompet 8, Trompet 4
Middelklavier
Bourdon 16, Prestant 8, Holfluit 8, Violon 8, Fluit travers 8, Octaaf 4, Roerfluit 4, Nazard 3, Flageolet 2, Cornet V, Mixtuur III-IV, Fagot 16, Clarinet 8, Tremulant
Bovenklavier
Salicet 8, Roerfluit 8, Quintadena 8, Voix Céleste 8, Viola 8, Gemshoorn 8, Salicet 4, Openfluit 4, Gemshoorn 2, Carillon, Eoline 16, Schalmei 8, Dulciaan 8
Pedaal
Subbas 32, Prestant 16, Violon 16, Subbas 16, Quint 12, Octaaf 8, Bourdon 8, Quint 6, Octaaf 4, Bazuin 32, Bazuin 16, Basson 16, Trombone 8, Trompet 4
Koppelingen
2 Crescendotreden (2e en 3e klavier), 4 Comb.-treden
 
- plan 1969:
Hoofdwerk
Prestant 16, Octaaf 8, Gedekt 8, Octaaf 4, Spitsfluit 4, Prestantquint 2 2/3, Octaaf 2, Mixtuur IV-VI 1 1/3, Cimbel IV 1, Cornet V vanaf gº, Trompet 16, Trompet 8, Trompet 8 en chamade
Rugwerk
Quintadeen 16, Prestant 8, Roerfluit 8, Quintadeen 8, Octaaf 4, Roerfluit 4, Octaaf 2, Woudfluit 2, Nasard 1 1/3, Scherp IV-VI 1, Sesquialter II vanaf cº, Dulciaan 16, Kromhoorn 8
Borstwerk
Houtgedekt 8, Prestant 4, Fluit 4, Octaaf 2, Spitsgedekt 2, Sifflet 1, Cimbel II 1/2, Ranket 16, Vox Humana 8, Tremulant
Pedaal
Prestant 16, Subbas 16, Quint 10 2/3, Octaaf 8, Gedekt 8, Octaaf 4, Mixtuur VI 2 2/3, Fagot 32, Bazuin 16, Trompet 8, Schalmei 4
 
1971:
Hoofdwerk C-f3
Principal 16, Octaaf 8, Gedackt 8, Grossquinte 5 1/3, Octave 4, Spitsflöte 4, Quinte 2 2/3, Octave 2, Mixtur IV-VI 1 1/3, Cimbel IV 2/3, Cornet V vanaf gº, Trompete 16, Trompete 8, Trompete 8 en chamade, Trompete 4 en chamade
Rugwerk C-f3
Quintade 16, Principal 8, Hohlflöte 8, Quintade 8, Octave 4, Hohlflöte 4, Superctave 2, Waldflöte 2, Nasard 1 1/3, Sesquialter II vanaf cº, Scherp V-VI 1, Krumhorn 8
Borstwerk C-f3
Holzgedackt 8, Praestant 4, Gedackt 4, Spitzquinte 2 2/3, Octave 2, Gemshorn 2, Tertz 1 3/5, Sifflöte 1, Cimbel III 1/2, Rankett 16, Vox Humana 8
Pedaal C-f1
Principal 32, Octavbass 16, Subbass 16, Octave 8, Bourdon 8, Octave 4, Nachthorn 2, Mixtur VI 2 2/3, Fagot 32, Posaune 16, Trompete 8, Trompete 4
Manuaalkoppels Hw-Rw, Pedaalkoppels Hw-Bw, Ped-Hw, Ped-Rw
Tremulant hele orgel

Bronvermelding van het hoofdorgel

Boeken
Bakker: van Reitsum naar Gouderak 34 84
Brouwer: orgelluiken in ned 35
Brouwer: sleutelstad-orgelstad 31 41 46 66 93
Gierveld, dr Arend Jan: het ned. huisorgel in de 17e en 18e eeuw 285; Vereniging voor Ned. Muziekgeschiedenis 1977
Gregoir, Edouard Georges Jacques (1822-1890): Historique de la facture et des facteurs d'orgues, Antwerpen (1865)172 217
Harst, Hans van der: langs nederlandse orgels IV 14
Hess 19-20
Jongepier, Jan: langs nederlandse orgels III 13 48 56, uitgave Bosch & Keuning te Baarn
Kler, de: brochure engelse kerken den haag 12 13 16
Kluiver, drs J.H.: historische orgels in Zeeland II n 58
Kruijs, M.H. van 't: disposities der verschillende orgels (1885)11
Oost/Wisgerhof: er staat een orgel 84
Quaedvlieg, G.M.I.: Kerkorgels in Limburg (1975)27; uitgave Provinciaal Comité‚ Limburg
Talstra, Frans: langs nederlandse orgels I 25, uitgave Bosch & Keuning te Baarn
Tijdschriften en andere uitgaves
contactbrief voor kerkenverzamelaars 7(1982)14, 19(1988)21, 26(1991)21, 44(2000)46
de Grote of St Jacobskerk - een historische rondwandeling (5 foto's)*
de Mixtuur 11(1973)197, 14(1974)279, 28(1979)687, 31(1980)33, 32-33(1980)50 89, 34(1981)123 126 129, 35(1981)191, 38(1982)320, 39(1982)349 350, 42(1983)465, 51(1985)36 38 39, 52(1986)60-73***, 54(1986)164 167 175 176 188, 59(1988)389 390 391, 60(1988)458, 66(1990)325, 79(1995)956, 80(1995)1004 1007
de Orgelvriend 3(1977)25*, 1(1978)5, 8(1979)8, 4(1983)13
de orgelmakers Witte (1978)23 foto 22* foto 23a/b** 24 34 46 50 55 66 68 70; Stichting Orgel Grote Kerk Gorcum
het Orgel 5(1967)125, 9(1968)233-234, 1(1969)2-6, 2(1969)56, 6(1971)211, 11(1971)324, 12(1971)333-335 345*, 5(1974)193-195, 6(1974)230-237, 2(1977)44, 5(1978)175, 2(1988)88
het Orgelblad II(1959)138
kdov juni(2000)14
kerken . . . monumenten, uitgave Rijksdienst voor de Monumentenzorg december(1977)*, (1983)*
kerkepadgids (1978)bijlage, (1982)99-100*
mens & melodie 8(1973)232-235
orgelnieuws Verschueren januari 1968
orgels in Ned 105

Koororgel

Orgel locaties

Naam gebouw Plaats Periode
Hervormde Grote of St Jacobskerk 's-Gravenhage -

Orgelhistorie

b: bouwer en bouwjaar zijn niet bekend, Italiaans orgel; M I: Man 4
o:

Dispositie

??
Manuaal C D E F G A-c3
Principale 8 (C-H gedekt gec. met Groot Octaaf Ottava 4), Voce Umana 8 vanaf d1, Ottava 4, Duodecima 3 vanaf cº, Decimaquinta 2, Decimaconda 1 1/3, Decimaseconda 1, Zampagno ("Musette" klank op fº)
De Zampagno is een tongwerk met houten bekers
Het orgel is eigendom van het Conservatorium en opgesteld in deze kerk.

Geen
foto
beschikbaar

Bronvermelding van het koororgel

Boeken
Geen informatie aanwezig
Tijdschriften en andere uitgaves
het Orgel 5(1982)160*
Laatste update: 2018-10-25 09:35:09