RK kerk H Willibrordus buiten de Veste hoofdorgel
Afgebroken
Foto: Ansichtkaart
Amsteldijk 36
hoek Ceintuurbaan
Amsterdam

Gemeente Amsterdam
Noord-Holland

(Kerk)gebouw

RK kerk H Willibrordus buiten de Veste aan de Kuiperstraat gebouwd in 1652.
De kerk is gesloopt ??
Nieuwe kerk gebouwd in 1873 naar ontwerp van architect Petrus Josephus Hubertus Cuypers (1827-1921).
Het koor is in 1873 gebouwd, het schip in 1899 en de kruisingstoren naar ontwerp van Joseph en Pierre Cuypers in 1924. De architectuur is geïnspireerd op de Noord-Franse gotiek uit de 13e eeuw.
De torens van het ontwerp zijn niet gerealiseerd, er waren zes (!) torens ontworpen, alleen de onderste geledingen van de twee torens in de voorgevel zijn gebouwd.
De kerk is gesloten in 1966. Wegens sluiting en sloop van de kerk gaat het orgel in 1970 bijna verloren. Dank zij de inspanningen van de Stichting tot behoud van het Willibrordorgel blijft het instrument behouden en kan het worden geplaatst in de Kathedrale Basiliek St, Bavo te Haarlem.
De grote driebeukige kruisbasiliek vormde een belangrijk werk van Cuypers, maar is in 1969/70 gesloopt door overcapaciteit en hoge onderhoudskosten van de stadsparochies.

Bronvermelding van het (kerk)gebouw

Boeken
Geen informatie aanwezig
Tijdschriften en andere uitgaves
Geen informatie aanwezig

Hoofdorgel

Orgel locaties

Naam gebouw Plaats Periode
RK kerk H Willibrordus buiten de Veste hoofdorgel Amsterdam -

Orgelhistorie

- niet uitgevoerd frontontwerp van J.P. Adema
b: Joseph Adema, Amsterdam 1922/23; ontwerp front van architect Henri Batenburg, snijwerk uit het atelier Hendrik van der Geld te 's-Hertogenbosch. Labiaalpijpwerk uit Duitse ateliers. Van een aantal stemmen, met name de tongwerken, werd het pijpwerk nog niet geplaatst. Ook was het front nog niet aanwezig; Pn III vp: Hw 17-Pos 17-Réc 16-Ped 14
r: Joseph Adema, Amsterdam 1924; enkele tongwerken uit het atelier van Masure te Parijs worden geplaatst
r: Joseph Adema, Amsterdam 1926; het orgelfront werd afgebouwd. Geplaatst werden het restant van de Prestant 16 (discant dubbelkorig), een Diapason 8 (dik geïntoneerde wijde Prestant op hoge winddruk op de sleep van de Ripiëno)
r: Hubert Schreurs (Adema's kerkorgelbouw van 1854), Amsterdam 1944; het dubbelkoor van de Prestant 16 en de Diapason 8 worden verwijderd. De Unda Maris wordt vervangen door een Terts 1 3/5 vanaf cº
r: Hubert Schreurs (Adema's kerkorgelbouw van 1854), Amsterdam 1948/49; afbouw van het orgel, hierbij worden de tongwerken van Masure te Parijs geplaatst; Pn III vp: 64 registers
- het orgel is in een advertentie van Fa. Wim Eppinga te koop aangeboden (het orgel is niet aan hem verkocht)
- in 1969 is het orgel gedemonteerd en uit de kerk verwijderd, de “Stichting tot behoud van het Willibrordus-orgel” wist het orgel alsnog te redden. Een nieuwe bestemming was nog niet gevonden
o: Hubert Schreurs (Adema's kerkorgelbouw van 1854), Amsterdam 1971 naar HAARLEM RK kerk - kathedrale basiliek St Bavo, met licht gewijzigd front; EP III vp: Hw 17-Pos 17-Réc 16-Ped 14

Dispositie

1922 (ontwerp van Adema):
Groot Orgel (I)
1 Prestant 16, * Bourdon 16, * Prestant 8, * Portunaal 8, * Violon 8, * Fluit harmoniek 8, * Holpijp 8, * Octaaf 4, Fluit 4, * Octaaf 2, Mixtuur IV-VII 2 2/3
2 Cornet III-V, Ripieno II, Baryton 16, Fagot 16, * Trompet 8, Klaroen 4
Positief-expr. (II)
Viool 16, Prestant 8, * Viool 8, Salicionaal 8, * Vox Coelestis 8, * Bourdon 8, * Roerfluit 8, * Viool 4, Fluit 4, * Quintviool 2 2/3, * Viool 2, * Sifflet 1, * Mixtuur III-VI 2, Engelse Hoorn 16, * Trompet harmoniek 8, Klarinet 8, Klaroen 4, Tremulant
Reciet-expr. (III)
Bourdon 16, Vioolprestant 8, * Viola di Gamba 8, * Unda Maris 8, Fluit harmoniek 8, * Nachthoorn 8, * Quintadeen 8, * Violine 4, * Fluit harmoniek 4, Quint harmoniek 2 2/3, * Piccolo harmoniek 2, Terts harmoniek 1 3/5, Trompet harmoniek 8, ** Fagot-Hobo 8, Kromhoorn 8, ** Vox Humana 8
Pedaal
* Subbas 32, * Openbas 16, * Contrabas 16, Subbas 16, Quint 10 2/3, Openbas 8, Openbas 8, Gedekt 8, * Cello 8, Openfluit 4, * Mixtuur II-III 2 2/3, Bombarde 32, ** Bazuin 16, * Trombone 8, Klaroen 4
* = geplaatst in 1923, ** = geplaatst in 1924, 1 = in 1923 gedeeltelijk geplaatst, 2 = in 1923 discant geplaatst
De speeltafel was voorzien van vier manualen. Het lag in de bedoeling om vanaf het vierde manuaal het Koor-orgel bespeelbaar te maken. Dit koor-orgel is hiertoe wel omgebouwd, maar de aansluiting op de hoofdspeeltafel is nooit gerealiseerd
 
1949 (Adema):
Groot Orgel (I)
Prestant 16, Bourdon 16, Prestant 8, Portunaal 8, Fluit harmoniek 8, Holpijp 8, Quint 5 1/3, Octaaf 4, Gemshoorn 4, Doublet 2, Mixtuur IV-V-VI 2 2/3, Scherp IV-V 2/3, Cornet III-V 2 2/3, Ripieno II 1 1/3-1, Fagot 16, Trompet 8, Klaroen 4
Positief-expr. (II)
Viool 16, Prestant 8, Viool 8, Voix Caelestis 8, Baarpijp 8, Roerfluit 8, Fluit 4, Quintviool 2 2/3, Viool 2, Sifflet 1, Sesquialter II-III 2 2/3, Mixtuur IV-V-VI 1 1/3, Engelse Hoorn 16, Trompet harmoniek 8, Kromhoorn 8, Schalmei 4, Tremulant
Reciet-expr. (III)
Holquintadena 16, Viola di Gamba 8, Fluit harmoniek 8, Nachthoorn 8, Quintadeen 8, Salicet 4, Fluit harmoniek 4, Nasard 2 2/3 (overblazend), Flageolet 2 (overblazend), Tertsfluit 1 3/5 (overblazend), Larigot 1 1/3, Cymbel IV 1/2, Trompet harmoniek 8, Fagot-Hobo 8, Clarinet 8, Vox Humana 8, Tremulant
Pedaal
\Contrabas 32, Subbas 32, Openbas 16, Contrabas 16, Subbas 16, Quint 10 2/3, Openbas 8, Wijdgedekt 8, Openfluit 4, Zwegel 2, Ruispijp II-III 2 2/3, \Bazuin 32, Bazuin 16, Trombone 8, Klaroen 4
Generaal Crescendo
\ = gereserveerd
Tractuur: pneumatisch
 
± 1960 (volgens Bouman):
Groot orgel (I)
Praestant 16, Bourdon 16, Praestant 8, Holpijp 8, Fluit harm. 8, Portunaal 8, Gedekte quint 5 1/3, Octaaf 4, Gemshoorn 4, Doublet 2, Cornet III-IV-V 2 2/3, Mixtuur IV-V-VI 2 2/3, Ripieno II 1 1/3-1, Scherp IV-V 2/3, Fagot 16*, Trompet 8, Klaroen 4
Manuaal II in zwelkast
Viool 16, Praestant 8, Roerfluit 8, Baarpijp 8, Viool 8, Voix célestis 8, Gedekte fluit 4, Viool 4, Quintviool 2 2/3, Viool 2, Sifflet 1, Sesquialter II-III 2 2/3, Mixtuur IV-V-VI 1 1/3, Engelse Hoorn 16*, Trompet harm. 8*, Kromhoorn 8*, Schalmei 4*
Manuaal III in zwelkast
Holquintadena 16, Fluit harm. 8, Nachthoorn 8, Quintadeen 8, Viola di Gamba 8, Salicet 4, Fluit harm. 4, Quintfluit 2 2/3, Flageolet harm. 2, Terts harm. 1 3/5, Larigot 1 1/3, Cymbel IV 1/2, Trompet 8*, Fagot-Hobo 8, Clarinet 8*, Vox humana 8
Manuaal IV (de stemmen van de 2 manualen van het transept-orgel)*
Principaal 16, Praestant 8, Holpijp 8, Koppelfluit 8, Salicionaal 8, Viola di gamba 8, Voix céleste 8, Octaaf 4, Roerfluit 4, Quint 2 2/3, Octavin 2, Carillon II-III 1 3/5, Mixtuur III-IV 2, Trompet harm. 8
Pedaal
Contrabas 32, Subbas 32, Openbas 16, Contrabas 16, Subbas 16, Quintbas 10 2/3, Openbas 8, Wijd Gedekt 8, Open fluit 4, Zwegel 2, Mixtuur II-III 2 2/3, Bazuin 32, Bazuin 16, Trombone 8, Klaroen 4
de elektrische verbinding tussen de speeltafel, op Manuaal IV bespeelbare transept-orgel, moet toch moeten gemaakt
* zijn nog niet geplaatst

Bronvermelding van het hoofdorgel

Boeken
Bouman, mr A.: Nederland Orgelland 135, uitgave Spruyt, van Mantgem & de Does, Leiden 1964
Leeuwen, Wies van: De Verdwenen Kerken van Noord-Brabant. WBooks (2017)28
Tijdschriften en andere uitgaves
150 jaar Adema Orgelbouw sinds 1855 (2006)39 47 67-68* 69-70 73 foto 117* 74-75 76 foto 122* foto 123* 77 foto 124* 82
de Orgelvriend 7(1979)8, 1(1987)8
het Orgel 10(1967)234, 3(1968)75, 5(1968)141, 2(1969)46, 6(1990)congres 20-23 juni 137* 141, 3(1996)33*
kerkepadgids (1983)86
orgels in Ned 105
Laatste update: 2018-05-20 09:41:16