RK kerk - Basiliek H Servaas hoofdorgel
In gebruik
Foto: Michielverbeek via wikimedia
Keizer Karelplein 6
Maastricht

Gemeente Maastricht
Limburg

(Kerk)gebouw

Boven het graf van St. Servaas - die hier werd begraven - verrees in de 4de eeuw de eerste kapel aan het Vrijthof.
De bouw van een nieuwe kerk begon vanaf ± 1039 (boven het graf van de 4e-eeuwse heilige St. Servaas). Het gebouw is in Romaanse stijl opgetrokken. De crypten uit de 6e eeuw zijn bewaard gebleven.
Het schip en transept werden in 1039 ingewijd.
In de Karolingische tijd was de kerk een twaalfhoekig gebouw met in het midden een zeskantige koepel. De stenen van het gebouw zijn verwerkt in de kerk uit de elfde eeuw.
Kerk vergroot in de 11e (12e) eeuw met dwarsbeuk en koor.
Romaanse kerk met een opvallende westbouw en "Keizerszaal" uit de 12e eeuw.
Aan de oostkant flankeren twee torens de apsis, die is voorzien van een galerij met rondbogen.
De 11e/12e eeuwse delen zijn te herkennen aan de muurbehandeling met lisenen (verticale banden) verbonden door rondboogfriezen, aan de twee lichtvensters met een deelzuiltje en aan de zg. dwerggalerij aan de apsis, de halfronde uitbouw aan het oostkoor.
Vanaf hier werden de relikwieën van heiligen aan het volk op het plein getoond.
De belangrijkste reliek wordt bewaard in de Noodkist van Sint Servaas, een schrijn die dateert uit 1160.
De Duitse keizer kon vanaf zijn zetel in het koor de gehele kerk overzien
Bergportaal uit de 13e eeuw. Kloostergang en pandhof uit de 14e en 15e eeuw.
40 kanunniken. Opheffing van het kapittel in 1797.
Tegen 1800 werd de kerk buiten gebruik gesteld, de oude inventaris inclusief orgel werd opgeruimd en de kerk gebruikt als pakhuis voor meubilair uit gesloten Maastrichtse kerken en kloosters.
Kerk in 1805 weer als parochiekerk in dienst genomen.
In ± 1840 is de afsluitwand achter orgel afgebroken en het meest westelijke gedeelte bij de kerkruimte getrokken.
De 19e eeuwse middentoren is verbrand in 1955.
In 1981 werden twee zijden van de twaalfhoek bloot gelegd.
Kerkrestauratie van 1981 tot 1992.
De kerk werd op 14 mei 1985 tot basiliek verheven. Dit gebeurde bij het bezoek dat Paus Johannes Paulus II bracht aan het graf van de H Servatius.
Recente opgravingen hebben de volgende bouwgeschiedenis van deze kerk opgeleverd: "na het overlijden van Servaas (± 359) is een kluis of cella over zijn graf gebouwd. In 550 werd op die plek een Merovingisch kerkje van 14 x 17 meter gebouwd. In het midden van de 8e eeuw wordt er een smalle langwerpige basilica-kerk gebouwd van 19 x 40 meter, drie beuken breed. Het altaar stond op de plek van het graf van Servaas. Deze kerk bestond tot de tiende eeuw. In 1039 wordt de nieuwe grote pelgrimskerk ingewijd. Onder proost Humbertus wordt begonnen met de restauratie van deze kerk. Uiteindelijk zal in de loop van de eeuwen hieruit de Servaaskerk ontstaan die wij nu kennen."
Restauratie koor in 1990.
Neo-gotische koorbanken geplaatst - gemaakt voor ALVERNA rk klooster minderbroeders (o: MAASTRICHT klooster)
Na een restauratie van negen jaar is de kerk op 12 mei 1990 opnieuw ingewijd.
Met Pasen 1993 is een marmeren ambo (spreekgestoelte) in gebruik genomen, gemaakt van Toscaans bardillo-marmer door steenhouwer Smeets te Bunde.

Bronvermelding van het (kerk)gebouw

Boeken
Geen informatie aanwezig
Tijdschriften en andere uitgaves
Geen informatie aanwezig

Hoofdorgel

Orgel locaties

Naam gebouw Plaats Periode
RK kerk - Basiliek H Servaas hoofdorgel Maastricht -

Orgelhistorie

b:
- het orgel is door de perikelen van de Franse Revolutie verloren gegaan
b: Jean-François Le Picard 1736 voor MAASTRICHT RK kerk Dominicanen - klooster der Predikheren; M III: GO 14-Pos 8-Echo 6
r: Fa. Joseph Binvignat & Houdappel 1782
o: pijpwerk naar werkplaats Joseph Binvignat 1795; de lege orgelkas bleef achter
- de kerk werd gesloten en gebruikt als pakhuis voor meubilair uit de gesloten Maastrichtse kerken en kloosters
- het orgel is in 1804 verkocht aan de St Servaaskerk
o: Joseph Binvignat, Maastricht 1805/06 (1804); opgesteld op een oxaal tegen de wand die de westbouw afsloot van het kerkschip
het orgel is in 1806 in gebruik genomen
- in ± 1840 is de afsluitwand achter orgel afgebroken
o/r: Gebrs. A. en J. Franssen, Horst 1843/44; nieuw orgel met gebruikmaking van veel oud pijpwer tegen de buitenmuur, op een verhoging op de bestaande westelijke galerij, nieuwe laden, klaviatuur aan de voorkant sterk naar links verschoven, het front werd verbreed en aan weerskanten uitgebreid met een vlak veld, begrensd door een vierkante toren, wijziging dispositie; M III vp: GO 13-Pos 9-Echo 4-Ped 5
adviseur mr Jaspar te Luik
- onderhoud Fa. Pereboom & Leijer te Maastricht vanaf 1851
r: W. Pereboom en Jan Leyser, Maastricht 1852/55 (1853); het orgel werd gewijzigd en vergroot, uitbreiding met Récit gº-g3 bespeelbaar vanaf het derde klavier, Positief en Echo in een crescendokast, het Pedaal kreeg een andere plek met acht, meest nieuwe stemmen
r: Fa. Pereboom & Leyser, Maastricht 1882; enig herstelwerk aan mechaniek en windvoorziening, twee nieuwe registers en een Tremulant
r: Gebr. Pereboom & Zn., Maastricht 1912/13, dispositiewijzingen, Récit verwijderd, pijpwerk verdeeld over Positief en Echo, de drie oude balgen werden gesloopt en vervangen door één grote magazijnbalg
- het orgel is in 1985 gedemonteerd in verband met de kerkrestauratie en opgeslagen bij de Fa. L. Verschueren te Heythuysen
r: Fa. L. Verschueren, Heythuysen 1990/91; orgel herbouwd als romantisch orgel ontstaan tussen 1843 en 1912 met behoud en gebruik van alle belangwekkende onderdelen, nieuwe orgelkas aansluitend aan de waardevolle 18e eeuwse middenpartij; M III vp: GO 17-Pos 11-Echo 5-Ped 8
adviseurs drs J.J. van der Harst en Hub. Wolfs namens de KKOR en rijksadviseur O.B. Wiersma
inwijding orgel op 5 (12) mei 1991 tijdens de Hoogmis van 11.30 uur en 's middags om 17.00 uur met een bespeling door Olivier Latry, organist van de Notre Dame te Parijs

Dispositie

1736 (Le Picard):
Grand orgue
Montre, Bourdon, Prestant, Flutte, Nazard, Doublette, Tierce, Sexquialter, Fourniture, Cymballe, Cornet, Trompette, Clairon, Voix humaine
Positief
Bourdon, Prestant, Nasard, Doublette, Tierce, Sexquialter, Mixture, Cromhorne
Echo
Bourdon, Prestant, Doublette, Cymballe, Cornet, Cromhorne
 
1843:
Grand orgue
Principaal 16, Bourdon 16, Doublette 12 discant, Montre 8, Holpijp 8, Viol di Gamba 8, Prestant 4, Fluit 4, Octaaf 2, Mixtuur III, Bombarde 16, Trompet 8 bas/discant, Clairon 4, vier vrije slepen
Positief
Bourdon 8, Flûte 8 discant, Prestant 4, Flûte douce 4, Salicionaal 4, Octaaf 2, Flageolet 1, Mixtuur II-III, Trompet 8
Echo
Bourdon 8, Prestant 4, Doublette 2, Larigot 1 1/2, een vrije sleep
Pedaal
Pedaalflûte 8, Spitsfluit 4, Doublette 2, Mixtuur IV, Trompette 8
 
1885 (volgens van ’t Kruijs):
Hoofdmanuaal
Montre 16, Bourdon 16, Montre 8, Bourdon 8, Violon di Gamba 8, Bilingua 8 sup, Flûte Harmon. 8, Montre 4, Flûte 4, Quint 3, Doublette 2, Cornet V, Mixture V, Fortvent, Bombarde 16, Trompette 8, Clairon 4
Positief
Montre 8, Bourdon 8, Salicional 8, Montre 4, Flûte 4, Doublette 2, Trompette 8, Voix Humana 8
Echo
Bourdon 8, Montre 4, Flûte 4, Flageolet 1
Récit
Bourdon 8, Flûte Harmonie 8, Montre 4, Cornet III, Euphone 8, Hautbois 8
Pedaal
Montre 16, Soubasse 16, Quint 12, Flûte 8, Montre 4, Bombarde 16, Trompette 8, Clairon 4
Koppelingen
Ventiel, Crescendotrede
 
1912:
Hoofdwerk
Montre 16, Bourdon 16, Montre 8, Bourdon 8, Flûte harmonique 8 discant, Bilingua 8, Gamba 8, Prestant 4, Flûte 4, Salicional 4, Quinte 3, Doublette 2, Fourniture III-IV, Cornet V discant, Bombarde 16, Trompette 8, Clairon 4
Positief
Montre 8, Bourdon 8, Salicional 8, Prestant 4, Flûte 4, Doublette 2, Voix humaine 8, Basson hobo 8
Echo
Bourdon 8, Salicional 8, Voix celeste 8, Flûte 4
Pedaal
Montre 16, Soubasse 16, Quint 12, Flûte 8, Prestant 4, Bombarde 16 C-B, Trompette 8, Clairon 4
 
1991:
Grand orgue (I) C-g3
Montre 16, Bourdon 16, Montre 8, Bourdon 8, Flûte harmonique 8 (C-B in Bourdon), Viola di Gamba 8, Prestant 4, Salicional 4, Flûte 4, Quinte 3, Doublette 2, Fourniture III 2, Cymbale II 2/3, Cornet V 8 discant vanaf cis', Bombarde 16, Trompette 8, Clairon 4
Positif (II) C-g3
Montre 8, Bourdon 8, Salicional 8 (C-B in Bourdon), Unda Maris 8, Bilingua sup. 8, Prestant 4, Flûte 4, Doublette 2, Flagéolet 1, Mixture III 1 2/3, Basson-Hautbois 8
Echo (III) C-g3
Bourdon 8, Flûte 4, Flagéolet 2, Cornet III 1 3/5, Voix humaine 8
Pédale C-f1
Montre 16, Soubasse 16, Quinte 12, Flûte 8, Prestant 4, Bombarde 16, Trompette 8, Clairon 4
Koppelingen: Grand Orgue-Positif, Positif-Echo, Pédale-Grand Orgue, Pédale-Positif
Pedaalkoppels als treden, een trede Accouplement Pédale Séparée en een trede voor gezamenlijke crescendokast positif en echo, Tremblant (werkt op positif en echo gezamenlijk), Ventil
Toonhoogte a1 = ± 443 Hz. Winddruk 86 mm wk. Stemming evenredig zwevend

Geen
foto
beschikbaar

Bronvermelding van het hoofdorgel

Boeken
Gregoir, Edouard Georges Jacques (1822-1890): Historique de la facture et des facteurs d'orgues, Antwerpen (1865)157
Harst, Hans van der: het orgel in de Basiliek te Maastricht*
Harst, Hans van der: langs nederlandse orgels IV 47 53, uitgave Bosch & Keuning te Baarn
Kruijs, M.H. van 't: disposities der verschillende orgels (1885)25
Quaedvlieg, G.M.I.: Kerkorgels in Limburg (1975)12 36; uitgave Provinciaal Comit‚ Limburg
Tijdschriften en andere uitgaves
250 jaar orgelmaker Vermeulen 46
Orgelfestival Limburg (2003)17* 26*
contactbrief voor kerkenverzamelaars 15(1986)22, 23(1990)27, 24(1990)27, 26(1991)25, 30(1993)40, 44(2000)20
de Mixtuur 50(1985)827, 59(1988)417, 76(1994)824 825-830 (5 foto's)*
de Orgelvriend 1(1976)6*
het Orgel 12(1976)395
kerken . . . monumenten, uitgave Rijksdienst voor de Monumentenzorg december(1977)*, (1983)foto*
kerkepadgids (1978)bijl, (1980)49-50 78 80
Laatste update: 2018-08-27 15:19:09